Mandetur 2018

En helt igennem fantastiks god -men også forfærdelig sørgelig mandetur 2018

Som skipper på det gode skib ”Katrine” har jeg fået til opgave at fortælle om årets mandetur for Hjarbæk og Virksund lystbådehavne i uge 37 onsdag til søndag.

Helt enkelt kan det vel udtrykkes i:

”En helt igennem fantastiks god -men også forfærdelig sørgelig mandetur 2018”

Efter skippermøde i Virksund onsdag morgen, med 15 deltagende både og 35 forventningsfulde sejlere, sætter alle både kurs mod Fur, som var første stop på turen.

Vi sejlede ud i hård vind, næsten ret ind i snuden, men vi komme alle frem i god tid for aftenens fælles grill på havnen.

I sejlerkøkkenet have vi en hyggelig ”ryste sammen” aften med god snak, pral – og løgnehistorier, aldersspredningen lå fra sidst i trediverne til alderspræsidenten på halvfems år.

Torsdag morgen var der skippermøde kl. 09:30. dagens program blev gennemgået, en kort tur til Nykøbing, hvor vi om eftermiddagen skal ud at sejle med det gode skib ”Skonnerten Maja” et smukt tremasteres træskib fra Hvidesande http://www.bramsejlskonnert.dk/  en begivenhed vil alle så frem til. Der bliver skålet i den traditionstro morgenbitter, skænket af Knud Bay.

Straks efter skippermødet sejlede næsten alle både afsted, vi var kun nogle enkelte både tilbage, da deltager i mandeturen Skippe Per Østergård, der er ved at kaste lods, får et ildebefindende og falder i vandet, hvor han ligger livløst. Vi kæmper hårdt for at få ham op starter livredende førstehjælp, ambulance, politi, redningshelikopter og læge kommer hurtigt frem men Per Østergårds liv står ikke til at rede, Per Østergård er død, efter lægens vurdering allerede ved hans fald i vandet.

Efter denne triste begivenhed sejler vi sidste både til Nykøbing, hvor vi alle samles, Jan som er gast på Pers båd fortæller om hans oplevelse, takker alle for hjælp og omsorg, men føler han har behov for at tage hjem. Vi holder samlet et minuts stilhed med Per i vores tanker.

Ære være Per Østergårds Minde.

Om eftermiddagen drager vi alle afsted til vores tur ud med ”Skonnerten Maja” NO holder mandtal for at sikre alle er med, og Maja kaster lods vi drager ud på en fire timers sejlads.

En ældre herre iblandt os bliver helt bleg da vi stikker til søs, for han høre slet ikke til gruppen han troede bare det var en rundvisning, hans kone stod inde på kajen, så han måtte ringe ind til hende for at fortælle der lige ville gå fire timer før han var hjemme igen, den historie hjalp på humøret og der kom atter smil i øjnene på os igen. Efter en dejlig tur, hvor vi satte sejl, spiste en veltilrettelagt buffet, fik en enkelt øl, ankom vi atter til Nykøbing, vores ”blinde passager” kunne atter forenes med hans kone.

Fredag morgen skippermøde kl. 09:00. dagens program blev gennemgået, sejlads til Amtoft lystbådehavn i Thy, ca. 15 sømil i Amtoft holdes turens festmiddagen i klubhuset til aften.

Vi tager afsked med en enkelt båd, hvor skipper Steen skulle hjem for at flyve sydpå med konen, men ikke ville gå glip af turen med Maja.

Efter en sejlads med perfekte vindforhold, når vi frem til Amtoft, til en vind om sust havn med udsigt til Feggesund, Løgstør, Livø, Fur og længst borte Salling, vi kunne alle med sandhed sige: ” Blæsten går frisk over Limfjordens vande”

Aftenens festmiddag, hvor hver båd stillede med en ret til fællesbordet, blev en fantastisk succes, utroligt at det kan lykkes at det er så forskelligt vi kommer med, at hele spektret fra fisk til fugl, fra oste og kiks til den legendariske æblekage kan friste vore ganer, selvfølgelig skyllet godt ned med øl, vin – god cognac mm.

Efter sigende gik de sidste i seng kl. 03:00, jeg syntes nu de begyndte at vrøvle allerede 01:30 så da tørnede jeg i seng.

Lørdag morgen skippermøde kl. 09:30. dagens program blev gennemgået, sejlads til Livø, ca. 10 sømil.

På Livø vil der være fællestur til Troldeskoven, hvor Ole vil guide og fortælle, om aftenen spisning i købmandscafeen.

Temaet for hele turen er at vi er gået i Viking for at indtage alle havne i Limfjorden, derfor måtte vi selvfølgelig opsætte vores banner fra Virksund i klubhuset inden vi lagde fra kaj.

Tak for lån af klubhus til Amtoft, tak for lån af service mm.

Vi fik en smuk sejlads ned mod Livø, hvor vi ankom i mere eller mindre samlet flok, lidt over middag.
Rune udfordrede alle både til at stille med en Viking så vi sammen kunne hoppe i vandet, det var ikke alle der mødte op, men fem tapre Vikinger indtog stranden og havnen, der var hygge og sjov rundt i havnen hele eftermiddagen. Kl. 15:00 startede vores tur til troldeskoven, hvor vi kommer frem til et sammenvokset træ, med et aflangt hul imellem, hvis man kravler igennem fra syd, fjerne al dårligdom, MEN hvis man kravler igennem fra Nord, så får man al efterladt dårligdom med sig. Straks ser Ulf muligheder i dette og kravler igennem fra syd. Dette får straks flere til at blive fristet i et forsøg, uden held -og da heller ikke engang Brøns kan komme igennem, er der ikke flere der føler sig fristet.

Med den sidste færge fra Rønbjerg kommer endnu en deltager til turen over for at tage den sidste del med.

Aftensmaden var en rigtig god landkost, med deller, kartofler stuvet spidskål samt salat, dertil en Liv-øl dejlig mad i hyggelige omgivelser, der blev snakket lystigt rundt om ved bordene.

Aftenen blev forholdsvis stille rundt om på bådene, det mærkes lidt som om vi alle var ved at få tankerne hjemad igen, NO bød mig og min besætning, (bror og søn) på Irish coffee, på det gode skib Noa, jeg måtte pænt sidde på dækket, imens min besætning blev vist rundt neden under, ”Gad vide hvad det er han går og gemmer dernede, som jeg ikke må se???”.

Nå men vi fik tømt hans sidste rester, hvorfor vi kunne tørne i seng omkring midnat.

Søndag morgen, ingen skippemøde, da vi havde en lang sejlads for os, ca. 22 sømil hjem til Virksund og for nogle, endnu længere hjem til Hjarbæk.

Afslutning med smørbrød kl. ca. 13:00 i Virksund

En sejlads på kryds, da vinden lå direkte imod os i den direkte sejlretning, en enkelt båd havde problemer med sejlet, måtte lægge til i Sundsøre, fleste sejlede for motor, vi ankom som sidste båd, men for sejl til Virksund kl. 14:30

Næsten alle var afmønstret på dette tidspunkt, men heldigvis var der levnet smørbrød – og en enkelt øl til os også.

Tak til alle for en helt igennem fantastiks god -men også forfærdelig sørgelig mandetur 2018